استفاده از پانکراس مصنوعی برای اولین بار در انسان

 21 ژانویه 2015- پسر بچه ی چهار ساله ی اهل perthاولین کسی است که برای کنترل دیابت نوع  1 تحت درمان به پمپ انسولین  شبیه به پانکراس مصنوعی قرار گرفت.

 این پمپ انسولین  شبه پانکراس، قادر به تشخیص کاهش قندخون و تنظیم  مقدار آن است. این پمپ با تقلید  عملکرد پانکراس می تواند افت قند خون را پیش بینی  کرده و از تحویل بیشتر انسولین جلوگیری می کند.

متخصصان بیمارستان کودکان پرنس مارگارت دراسترالیا: به بررسی و آزمایش بالینی این پمپ انسولین درشبکه ی بیمارستانهای استرالیا پرداختند.

اینکار آزمایی های بالینی 5 سال بطول انجامید واین پمپ در حال حاضر بصورت تجاری با مبلغ ده هزار دلار در بازار موجود است اما برای استفاده ی آسان و مقرون به صرفه از آن باید توسط متحصصان برنامه ریزی و تنظیم گردد.

پرفسورjonesاز بیمارستان پرنس مارگارت می گوید: زندگی با دیابت نوع  1 با این نوع پمپ بخصوص به هنگام شب آسانتر شده است زیرا اکثر حملات هیپوگلایسمی در شب زمانیکه فرد در خواب است، اتفاق می افتد و فرد در حالت  خواب  قادر به واکنش یا تشخیص هیپوگلایسمی نیست.

 این ابزار می تواند هیپوگلایسمی را پیش بینی کرده و قبل از وقوع آن  از تحویل انسولین جلوگیری نماید.

 محققان بیمارستان پرنس مارگارت در حال حاضر مشغول بررسی  ابزاری کاملاً اتوماتیک هستند که بطور دائم  برمقدار قند خون نظارت  کرده و مقدار انسولین مورد نیاز را تنظیم نماید، دراین صورت  بیماران از اندازه گیری منظم قندخون توسط گلوکومترهای خانگی و تزریق روزانه ی انسولین بی نیاز خواهند شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/first-ever-artificial-pancreas-fitted-into-boy-with-type-1-diabetes-97300503.html